Det är jul!

Ja det är jul! Alla är glada! Vi är glada för att få vara med våra nära och kära, vi är glada för att våra nära och kära är glada. För att alla mår bra, så mår vi bra. Vi träffas, äter mat, byter julklappar med varandra. Allt är frid och fröjd. Nöjda och glada, antagligen är vi det för att vi inte ser hur maten på bordet kom dit. Jag anser att om alla visste hur maten kom till bordet som vi äter, skulle vi inte vara så glada. Eller, jag hoppas det i alla fall.

Vi behöver inte oroa oss om det är vårt barn som ligger där borta i hörnet och är död, vi behöver inte oroa oss över om det kommer någon snäll farbror och slänger ner lite mat på golvet idag, vi behöver inte oroa oss över om varför vi sitter i den här trånga buren som är för liten för bara lilla mig men ändå så sitter mina tio kompisar här inne...varför?

Vi behöver inte oroa oss. Vi är människan.

Men flera miljoner tänkande, kännande och tyckande individer oroar sig. Varje dag, varje timme och varje sekund, varför? För att människan, den oövervinneliga människan härskar här på jorden och gör precis vad vi vill med individerna på jorden. Vi tror nog att vi äger jorden, helt för oss själva.

Dom flesta människor oroar sig inte, du som läser kanske inte oroar dig? Kanske lite för att "jag vet inte vad jag får i julklapp iår" och sådana oroligheter. Men tänk dig att du måste oroa dig för att du inte har fått mat på en vecka, du vet inte vart du är och inte varför du är där du är.

Det är kallt, din kompis är död. Han ligger bredvid dig i samma box. Din mamma fick du inte träffa, hon är julskinka nu. Eller någon annan juldelikatess. Men det vet du inte. Du har precis samma öde. För det har människan bestämt.

Om du som läser detta tror att grisarna i Sverige lever i frid och fröjd ute på en grön äng, har så fel, så himla fel.









Skippa köttet på jul-, lunch och middagsbordet i år, och alla andra år!

Kommentarer
Postat av: Ida

Det där fastnade i hjärtat.

2010-12-20 @ 11:13:49
URL: http://idaeidem.tumblr.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0