temple grandin

Åh. Igår hände nåt som sällan händer. Jag la mig på soffan och knäppte på tv:n. Jag tycker inte om att kolla på tv i vanliga fall, om det inte är Animal Planet då såklart. Bläddrade förbi alla 1380 kanaler med fruktansvärt dåliga och meningslösa tv-program. Kikade igenom filmerna på Canal+ och en film som hette Temple Grandin hade precis börjat. Jag läste igenom handlingen och kände att den här måste jag se. Så jag kollade och under den tiden fick ingen kontakt med mig. Jag var helt fast. Den är så jävla bra! Ni vet det var en sådan film man känner sig lycklig av och samtidigt vill man gråta. Denna film går direkt in i min topfavorit20-lista! Och det krävs mycket av en film för att få en sådan plats. Men denna film alltså, den borde alla se!

Jag tänker inte avslöja för mycket, men lite kan jag iallafall skriva. Filmen handlar alltså om en tjej som heter Temple Grandin och hon är Autistisk. Hon blir illa behandlad av andra barn när hon är liten och hon hatar kroppskontakt, tillochmed med hennes egen mamma. Men trots sin autism så går hon highschool och college. Idag är hon professor och doktorerar i allt som har med djur att göra. Djurens välmående sätter Temple i första hand.

Och om jag inte har skrivit det redan och ni inte vet det så är filmen inte påhittad, allt är sant och det är det som är så underbart! Det kanske bara är jag som fick reda på vem hon var när jag såg filmen? Visste ni vem det var innan ni läste det här? Inte jag iallafall, men jag är helt tagen av henne. Vilken människa. Jag har suttit och läst om henne på internet ett tag nu, och ja, vad ska man säga, underbar människa helt enkelt.  

Man blir otroligt tagen av filmen och jag tycker verkligen att alla bör se den! Jag ville klicka hem den från internet nu men jag tror inte att den finns. Den hade premiär 6 februari i år, så den kanske kommer om någon månad. Då ska jag köpa den och se den om och om igen :)

Temple Grandin spelas av Claire Danes, och jag tycker att dom har lyckats riktigt bra att göra dom så lika som möjligt!





Här har vi riktiga Temple!







Hittade även denna bok när jag letade runt. Men den finns bara på engelska. Visst kan jag läsa den på engelska, men roligare att läsa på svenska. Måste leta vidare, den kanske finns på svenska någonstans :)



Här är ett litet klipp med delar från filmen och snack med skådespelarna!





Nu ska jag gå ut och sätta mig i solen en stund.
Ha en bra dag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0